Artikel om RP i Corren

LINKÖPING 

Måste dina möbler vara sprillans nya när du inreder ditt företag?

Nej, det är inte helt säkert. I varje fall inte enligt Recycling partner, som återanvänder kontorsmöbler.

– Alla som varit med om ett stort företag som byter kontor har också sett containrarna utanför. Och garanterat tänkt att det är korkat att slänga så mycket som ser helt oanvänt ut. Vi förmedlar möbler vidare till olika företag. Genom noggrann renovering och rengöring är det faktiskt svårt att se vad som är nyköpt och vad som är återanvänt, säger vd:n Andreas Andersson.

Företaget startade i Stockholm, har funnits i tio år och har ett 20-tal medarbetare. Nu har man lager och försäljning i Stockholm, Södertälje och sedan några månader även i Linköping. Lagret finns i Tornby och kontoret i Wahlbecks industripark i Valla.

– Vi har börjat smått i Linköping men vi vill växa och planen är att vi ska ha ett showroom för våra produkter i Linköping, säger Andreas Andersson.

Varför Linköping?

– Vi fick ett uppdrag att möblera Östgötatrafikens kontor i Mjölby, då såg vi att det här är en intressant region med många nyföretag och andra företag i vår målgrupp, säger Andreas Andersson.

På den så kallade B2B-mässa n för näringslivet i våras mötte han David Magnusson från Linköping. David är uppvuxen med ett kontorsmöbelföretag i familjen. Han hade sålt nyproducerade möbler i många år när han hoppade på RP i våras.

– Det är idén som jag lockas av. Att allt faktiskt inte behöver vara nytt. Det känns som att jag gör en tjänst. Man kan bromsa den här stora konsumtionen en aning. Den här typen av möbelförsäljning är ingen källarverksamhet. Vi kan skapa leasingavtal med återanvända möbler, vi har lösningar med kompletta möbleringar där alla stolar och bord ser likadana ut. Det är så nära nytt man kan komma, säger David Magnusson.

Om det inte går att lösa en beställning fullt ut med recycling väljer RP att köpa nytt.

Vi träffar David Magnusson på IT-företaget Zenterio i Mjärdevi , ett företag som expanderar kraftigt i Linköping just nu. De har köpt in ett konferensbord och ett antal stolar från RP.

– En väldigt bra lösning, både miljömässigt och ekonomiskt. Det känns otroligt bra att återanvända i stället för att slänga. Om man jämför de här möblerna med nya av samma märke så får vi dem för mindre än halva priset! säger Urban Sandberg som är facility & security manager på Zenterio.

Har du varit med om att slänga i onödan?

– Jag har sett andra företag som har haft svårt att bli av med stora mängder kontorsinredning. Det känns förstås inte så roligt, säger Urban Sandberg.

Läs artikeln här: 

http://www.corren.se/ekonomi/mobelforetag-gor-miljovinst-at-kontoren-7210158.aspx